Thuiswerken met Leroy Kleijn

Sinds begin dit jaar is Corona gespreksonderwerp nummer 1! Hoewel we er in het begin misschien nog wat luchtig over dachten, hebben we inmiddels allen ervaren hoe nietsontziend het virus is. Zonder uitgebreid op het virus in te gaan, wil ik mijn waardering uitspreken aan de mensen die dag en nacht werken om het aantal slachtoffers te beperken. Respect voor de medewerkers in de zorg en andere vitale beroepsgroepen die het land in deze crisis overeind en draaiende houden.

Het Coronavirus raakt het hele land, de ene sector wat meer dan de andere sector. Als Functioneel Consultant bij Exxellence bestond mijn werkweek vaak uit drie dagen klantafspraken op locatie en twee dagen op kantoor in Hengelo. Het fijne aan face-to-face klantcontact is dat het opbouwen van een band bijna natuurlijk verloopt. Waar je bij digitale meetings enkel afgaat op hetgeen wat iemand zegt en uitstraalt, kan je bij een fysiek gesprek ook andere signalen opvangen. Persoonlijk vond ik het ook heel fijn om in verschillende omgevingen te werken en nieuwe mensen te ontmoeten. Nieuwe prikkels en uitdagingen, het maakt mijn werk als Functioneel Consultant elke dag weer een feest (Ja, echt!). Als softwarebedrijf kunnen we niet het klantcontact bieden zoals we dat graag zouden doen. Maar het werk gaat door, misschien wel in een sneller tempo dan voorheen. Hoe anders is dat bijvoorbeeld voor de horeca, luchtvaart of dienstensector. Sectoren waar het thuiswerken niet tot de mogelijkheden behoort, bedrijven die écht stil komen te liggen. Vele ontslagen volgen om het ‘hoofd boven water te houden’. We zijn nog niet van het virus verlost en ik verwacht dat we hier de komende jaren nog veel naweeën van gaan ervaren.

Het thuiswerken, als softwarebedrijf hebben wij het geluk dat onze hele organisatie digitaal door kan draaien. Ook ik was in het begin van de Coronacrisis wat sceptisch over het thuiswerken en de overgang naar de digitale meetings. Ik ben een gevoelsmens en digitaal komt gevoel mijns inziens toch wat minder over. En als sociaal persoon heb ik het contact met collega’s nodig, een goede band met collega’s komt de resultaten ten goede. Kortom: ik stond er niet bepaald om te springen, maar ik heb het thuiswerken volledig omarmd. In de tijd dat ik nog geregeld bij de klant op locatie werkte, was een vertrek ’s ochtends om 6 uur geen uitzondering. Hier heb ik nooit problemen mee gehad, de dag rustig beginnen met een ochtendprogramma op de radio, je kan het slechter treffen. Toch besteed ik die tijd veel liever aan het helpen van klanten. De productieve uren van mij als Functioneel Consultant zijn aanzienlijk toegenomen, hierdoor kunnen we klanten sneller helpen. Ook is het met thuiswerken mogelijk om tussendoor even te gaan hardlopen of een uur te gaan sporten. Natuurlijk is het niet handig om de werkdag helemaal anders in te richten, je wilt toch bereikbaar zijn voor collega’s en klanten, maar de mogelijkheid om tussendoor even iets anders te doen is er. Voor ons als softwarebedrijf merken we dat klanten in een stroomversnelling zijn gekomen als het gaat om het digitaal werken, ze moeten wel. Zoals ik al zei, ik heb het idee dat wij als Zaaksysteemleverancier drukker zijn dan ooit, omdat de afhankelijkheid van klanten ineens erg sterk naar boven is gekomen. Wij ondersteunen klanten in het inrichten van het digitaal werken binnen de organisatie, niet alleen op het gebied van Zaakgericht Werken.

Natuurlijk mis ik het werken op kantoor. Vanuit Exxellence zijn de werkplekken op kantoor zodanig ingericht dat het houden van 1,5 meter afstand kan worden gegarandeerd. Toch werken de meeste collega’s thuis, vanuit het RIVM is de richtlijn immers: ‘Indien mogelijk, werk thuis’. Op kantoor loop je snel even bij een collega langs om iets te vragen, dit is met thuiswerken anders. Iedereen die ooit een training ‘Timemanagement’ heeft gevolgd, weet hoeveel tijd het kost als een collega je stoort wanneer je aan het werk bent. Hieronder wat feitjes (www.timemanagement.nl):

  • Gemiddeld spenderen we 12 minuten en 40 seconden aan een taak, voordat we gestoord worden.
  • Het kost na een onderbreking 25 minuten en 26 seconden om weer terug in onze focus-modus te komen.
  • Een onderbreking van 2,8 seconden is al genoeg om 2x zoveel fouten te maken in je werk.

Nogmaals, op kantoor is het heel gezellig, maar is het ook zo productief als we allemaal denken? Ik ben van mening dat het thuiswerken voor productiviteit nog niet zo slecht is. Uiteraard zal dit per persoon en thuissituatie verschillen, maar onderaan de streep denk ik dat thuiswerken voor de werkgever interessanter is. Ook het digitaal overleggen lijkt iedereen inmiddels onder de knie te hebben. In het begin liepen we tegen beperkingen aan in Teams, maar ook deze software heeft een waanzinnige vlucht gemaakt vanwege het intensieve gebruik. Overleggen lijken digitaal wat meer structuur te bevatten, door het gebrek aan ruis en gesprekken die van het onderwerp afwijken, bespaart het de deelnemers tijd. Zelf vind ik dat er één groot nadeel zit aan de digitale overleggen; de dynamiek ontbreekt en juist dit zorgt in bepaalde projectfasen tot nieuwe/verfrissende inzichten.

Al met al ben ik het thuiswerken gaan waarderen. We hebben een topzomer gehad waar ik goed van heb genoten. Tussen de middag lekker lunchen in de tuin, op kantoor verval je al snel in de werkpleklunch.. Als het aan mij ligt blijven we thuiswerken, gecombineerd met één dag op kantoor en één of twee dagen bij de klant. Zo houd je het werk afwisselend; je ziet je collega’s, je ziet de klanten en ervaart de voordelen van het thuiswerken.